Voortgang per programma

Samen Wonen

In dit overzicht worden per beleidsveld slechts de afwijkingen > € 50.000 toegelicht.

Diverse beleidsvelden

Energiekosten, nadeel € 25.000 (structureel)
Heeft betrekking op gemeentelijke gebouwen, openbare verlichting, rioolpompen en objecten.
De energieprijzen blijven substantieel hoger als gevolg van hogere netwerkkosten. In 2025 is een verwacht tekort van € 156.000 berekend voor de gemeentelijke gebouwen, openbare verlichting, rioolpompinstallaties en andere objecten die energie verbruiken. Hiervan wordt € 65.000 gedekt uit de Voorziening Riolering.

Afschrijvingen, voordeel € 341.000 (incidenteel)
Door uitstel van investeringen 2024 is een positief resultaat op de afschrijvingen ontstaan. Dit is mede veroorzaakt door langere levertijden en aanbestedingsprocedures op materieel/voertuigen.

Overige afwijkingen, nadeel € 36.000
Dit betreft het saldo van de overige afwijkingen (< € 50.000) voor dit programma, waaronder:
- onderhoud tractie;
- leges kapvergunning;
- huur veegmachine.

1.2 Openbare Orde en Veiligheid

Bijdrage veiligheidsregio, nadeel € 80.000 (structureel)
In de programmabegroting 2025 van veiligheidsregio IJsselland is een structureel bedrag opgenomen € 47.500 voor de opleiding en training van brandweerpersoneel. De gemeenteraad heeft deze begroting goedgekeurd en dit wordt nu opgenomen in de begroting van de gemeente. Daarnaast past de veiligheidsregio jaarlijks een indexering toe op de gemeentelijke bijdrage.

1.3 Beheer Openbare Ruimte

Onderhoud beschoeiingen, nadeel € 50.000 (incidenteel)
Ter plaatse van de Hulsterplas in Nieuwleusen moet een stuk oeverbeschoeiing worden vervangen.

Inruil materieel, voordeel € 94.000 (incidenteel)
I.v.m. vervangingen ruilen we meer in dan begroot.

1.5 Klimaat, Duurzaamheid en Milieu

Vergoedingen tegen zwerfafval, voordeel € 153.000 (structureel)
Landelijk is er een akkoord over nieuwe vergoedingen van de verpakkingsindustrie tegen zwerfafval. De onderhandelingen duurden langer dan verwacht. Daarom ontvangen gemeenten in 2025 eenmalig een nabetaling van de voorgaande jaren. In het najaar van 2025 wordt bekend wat de structurele omvang van de vergoeding voor de komende jaren is.

1.6 Wonen, Bouwen en Ruimtelijke Ordening

Leges omgevingsvergunningen, nadeel € 156.000 (structureel)  
De implementatie van de Omgevingswet zorgt voor een omslag naar een systeem waarbij activiteiten in beginsel worden gereguleerd door middel van algemene regels, in plaats van dat er vergunningen worden verleend voor die activiteiten. Zo is bijvoorbeeld het (ver)bouwen van een woning vaak niet langer vergunningplichtig (en leges genererend), maar vergunningvrij of meldingsplichtig. Door de verschuiving van vergunningplicht naar meldingsplicht vervalt een deel van de vergoeding van de werkzaamheden. De hoeveelheid werk is niet afgenomen vanwege verschuiving van taken naar meldingsplicht. Voor het afhandelen van de meldingsplicht kunnen geen leges worden geheven. Dat heeft voor de gemeente Dalfsen een nadelig effect. Verder zien we dat het aantal aanvragen overeenkomt met de prognose, maar zien we dat de bouwsom (waarover de leges worden gerekend) lager uitvalt dan geprognosticeerd.
 
Subsidie ‘Flexpools versnellen woningbouw’, budgetneutraal (incidenteel)  
Vanuit de provinciale regeling Flexpools versnellen woningbouw hebben we een subsidie van €130.000 aangevraagd en toegekend gekregen. Deze regeling is bedoeld om woningbouwprojecten in Overijssel te ondersteunen en te versnellen, met name door de inzet van tijdelijk personeel of externe deskundigen. De subsidie zetten we in voor het project Woningbouwplannen, waarmee we gericht investeren in de opleiding en begeleiding van (nieuwe) medewerkers en trainees binnen het ruimtelijk domein. Zo versterken we onze uitvoeringskracht op de woningbouwopgave.

Deze pagina is gebouwd op 09/08/2025 15:15:11 met de export van 09/08/2025 15:06:55