Voortgang per programma

Samen Leven

In dit overzicht worden slechts de afwijkingen > € 50.000 toegelicht.

Diverse beleidsvelden

Afschrijvingen, voordeel € 194.000 (incidenteel)
Door uitstel van investeringen in de sportaccommodaties is een positief resultaat op de afschrijvingen ontstaan. Dit is onder andere veroorzaakt door langere levertijden en aanbestedingsprocedures.

Overige afwijkingen, voordeel € 147.000
Dit betreft het saldo van de overige afwijkingen (< € 50.000) voor dit programma, waaronder:
- Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC);
- Ambulante jeugdhulp;
- Wijkteams integraal;
- Bijzondere bijstand zelfstandigen (BBZ);
- PGB Wmo;
- Maatwerkvoorziening parkeerkaarten.

3.1 Sociaal Domein

3.1.1 Cultuur

Bibliotheek, budgetneutraal (incidenteel)
In 2024 is een meerjarige specifieke uitkering (t/m 2026) ontvangen van € 220.000 bestemd voor het herinrichten van de bibliotheek in Lemelerveld. Wij besteden hier in 2025 € 170.000 van.
Daarnaast ontvangen wij jaarlijks € 28.500 voor informatiepunten digitale overheid (IDO) en in 2025 en 2026 ontvangen we een geoormerkte uitkering van € 100.000 voor de zorgplicht aan bibliotheken (benoemd in de PPN 2024-2027). Deze middelen worden budgetneutraal ingezet.

Subsidie Noaberfonds, voordeel € 134.000 (incidenteel)
De raad heeft bij de perspectiefnota 2023 eenmalig € 500.000 beschikbaar gesteld voor initiatieven uit de samenleving. Hiervoor is in 2024 een subsidieregeling opgesteld, die in 2025 in werking treedt. In 2025 en 2026 is € 250.000 beschikbaar. In 2025 wordt er minder beroep gedaan op de subsidieregeling.

3.1.5 Integratie vergunninghouders  

Leerroutes inburgering, budgetneutraal (structureel)
Voor 2025 is onduidelijk of de SPUK voldoende dekkend is. Hiervoor zijn meerdere oorzaken:
-  Indexatie van de SPUK ligt lager dan de indexatie loonkosten/stijging trajectkosten.  
-  De SPUK wordt per traject toegekend, maar betaald per huisvesting in de gemeente.
De uitbetaling van de SPUK en de routes die wij vergoeden lopen niet synchroon. Dit maakt het lastig om een goede prognose te maken. Alle kosten worden eerst via de SPUK verantwoord en voor het eventuele restant is een bedrag met een maximum van € 150.000 gereserveerd vanuit de reserve vluchtelingen. In de jaarrekening wordt verantwoord of de reserve nodig is geweest voor 2025.

Gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen, voordeel € 920.000 (incidenteel)
De normkostenvergoeding voor 2025 is sterk verlaagd ten opzichte van voorgaande jaren. Voor het huidige jaar blijken de te maken kosten te hoog te zijn ingeschat. Ondanks de verlaging van de normkostenvergoeding kan de prognose voor 2025 hierdoor in positieve zin bijgesteld worden.

Tijdelijke opvang van asielzoekers, voordeel € 1.220.000 (incidenteel)
De termijn van opvang van asielzoekers op de tijdelijke gemeentelijke opvanglocaties is verlengd. De normkostenvergoeding vanuit het COA voor deze opvang zou per 1 juli jl. in negatieve zin aangepast worden. Bij de onderhandelingen met het COA is de oorspronkelijke normkostenvergoeding bedongen. Dit onderhandelingsresultaat draagt bij aan een positieve prognose voor 2025. Wel moet er nog rekening gehouden worden voor kosten onderwijshuisvesting.

3.1.8 Participatie

PW inkomensvoorziening, voordeel € 146.000 (structureel)
De groei van de bijstand en loonkostensubsidie levert een nadeel op, dat meer dan gecompenseerd wordt door de uitkering van het Rijk voor de uitkeringen en loonkostensubsidie (BUIG). Dit levert per saldo een voordeel op.

3.1.11 WMO

Maatwerkdienstverlening 18+ Begeleiding, nadeel € 85.000 (incidenteel)
We zien een lichte stijging van het aantal begeleidingsindicaties en een lichte verzwaring van de hoogte van indicaties door meervoudige problematiek. Hierdoor verwachten we dat de kosten voor 2025 hoger uitvallen dan verwacht.

Maatwerk dienstverlening 18+ Hulp bij het Huishouden, nadeel € 60.000 (structureel)
We zien een stijging in het aantal inwoners dat gebruik maakt van de hulp bij het huishouden.
We verwachten ook dat deze stijging voorlopig aanhoudt gezien de dubbele vergrijzing en het uitstel van de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

Maatwerkvoorziening rolstoelen, voordeel € 90.000 (incidenteel)
Tot op heden valt het aantal inwoners met ernstige progressieve ziektebeelden mee ten opzichte van de oorspronkelijke inschatting. Dit maakt dat we voor 2025 een éénmalig voordeel verwachten van € 90.000.

Eigen bijdrage Wmo , voordeel € 130.000 (incidenteel)
Per abuis zijn voor 2025 geen inkomsten opgenomen in de begroting voor de geïnde eigen bijdrage die inwoners betalen middels het abonnementstarief. Hierbij nemen we de verwachtte inkomsten alsnog op.

Beschermd Wonen, voordeel € 349.000 (incidenteel)
Er is wel een beroep gedaan op Beschermd Wonen (BW), maar er zijn minder kosten gemaakt door een lagere in- en uitstroom, vanwege gebrek aan passende woonruimte.
De lokale wachtlijst voor Beschermd Wonen is nagenoeg gelijk gebleven. De regionale wachtlijst is gegroeid. Daardoor worden regionale BW-middelen onvoldoende uitgenut en is er een relatief groot bedrag aan vrijval uitgekeerd naar gemeente Dalfsen. Daarnaast ontvangt de gemeente middelen van de Centrumgemeente Zwolle voor planvorming en om uitvoering te geven aan lokale toegang Beschermd Wonen.
Omdat de vrouwenopvang locatie Zwolle (Kadera) niet meer voldoet aan de branche-eisen dragen alle gemeenten bij aan het vernieuwen van de opvang. Ook de gemeente Dalfsen draagt hieraan bij.

Deze pagina is gebouwd op 09/08/2025 15:15:11 met de export van 09/08/2025 15:06:55