Voortgang per programma

Samen Besturen, Samenwerken, Organiseren

In dit overzicht worden slechts de afwijkingen > € 50.000 toegelicht.

Diverse beleidsvelden

Algemene uitkering gemeentefonds, voordeel € 1.345.000 (structureel)
Via de december- en meicirculaire, waarover de raad afzonderlijk is geïnformeerd, is per saldo een extra bedrag ontvangen voor 2025 van bijna € 1,7 miljoen. Hiervan is € 350.000 bestemd voor taakmutaties/doeluitkeringen met een specifiek doel. Dit bedrag is onder andere bestemd voor implementatie omgevingswet (€ 214.000), landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven
(€ 81.000) die onderdeel zijn van programma wonen. Verder bestaat het uit nog enkele kleine posten (€ 55.000). Daarnaast vindt er nog een correctie plaats van de cao jeugdzorg en Wmo huishouden van € 685.000 en een BCF correctie van € 385.000. Het netto effect van de meicirculaire op het begrotingssaldo is € 1.345.000 positief. Het structurele effect van de meicirculaire is verwerkt in de begroting 2026-2029.

Stelpost onderuitputting, voordeel € 500.000 (incidenteel)
Met het opstellen van berap hebben wij ons met name gericht op de financiële mutaties > € 50.000.
In het kader van voorspellend vermogen is een stelpost onderuitputting opgenomen, aangezien wij inschatten dat alle kleine mutaties ook een groot bedrag is. Hiermee wordt een voorschot genomen op het verwachte positieve resultaat bij de jaarrekening. Hoewel op dit moment nog niet exact te duiden is op welke onderdelen deze onderuitputting zal optreden, zijn er voldoende signalen dat er in financiële voordelen gaan ontstaan.

Energiekosten, nadeel € 66.000 (structureel)
Heeft betrekking op gemeentelijke gebouwen, openbare verlichting, rioolpompen en objecten.
De energieprijzen blijven substantieel hoger als gevolg van hogere netwerkkosten. In 2025 is een verwacht tekort van € 156.000 berekend voor de gemeentelijke gebouwen, openbare verlichting, rioolpompinstallaties en andere objecten die energie verbruiken. Hiervan wordt € 65.000 gedekt uit de Voorziening Riolering.

Afschrijvingen, nadeel € 22.000 (incidenteel)
In de begroting was al deels rekening gehouden met een voordeel op de afschrijvingslasten. Deze stelpost wordt nu verrekend met het daadwerkelijk voordeel op de afschrijvingslasten.

Overige afwijkingen, nadeel € 70.000
Dit betreft het saldo van de overige afwijkingen (< € 50.000) voor dit programma, waaronder:
- Overhead algemene personeelskosten;
- Vennootschapsbelasting.

4.1 Bestuur en Samenwerken

Lasten

Bestuurlijke samenwerking, nadeel € 50.000 (structureel)
Stijging VNG contributie.
De contributie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Gemeentefonds voor Gemeenschappelijke Uitvoering (GGU) wordt jaarlijks op het VNG-ledencongres vastgesteld. De verhoging voor 2025 was nog opgevoerd voor de begroting 2025. Deze verhoging werkt structureel door in de begroting. De stijging komt vooral door loon- en prijsontwikkeling.

4.2 Bedrijfsvoering

Baten

Bijdrage huisvesting Talentregio, voordeel € 50.000 (structureel)
In 2024 zijn nieuwe werkafspraken opgesteld tussen de gemeente Dalfsen en de Talentenregio. Deze afspraken betreffen onder andere de huisvesting van het team Talentenregio in het gemeentehuis, evenals de uitvoering van de financiële en personele administratie. De gemeente heeft hiervoor tien ingerichte werkplekken beschikbaar gesteld.

Huuropbrengsten panden Burg. Backxlaan voordeel € 90.000 (structureel)
De afgelopen jaren zijn er 3 panden aan de Backxlaan gekocht als strategische aankopen. Deze worden nu gebruikt voor opvang van statushouders dan wel Oekraieners. Binnen het domein Ruimte  werden kosten gemaakt waar geen inkomsten tegen over stonden en dit wordt nu gecorrigeerd door huur in rekening te brengen. Dit bedrag komt dan in mindering op de reserve Vluchtelingen.

Lasten

Implementatie zaaksysteem, nadeel € 66.000 (incidenteel)
Voor de implementatie van het nieuwe zaaksysteem is in 2025 een aanvullend budget van € 66.000 nodig. De extra middelen zijn nodig voor inrichting, koppelingen en begeleiding bij ingebruikname. Daarnaast is er € 60.000 beschikbaar uit een eerder gereserveerd budget voor samenwerking met Archief Collectie Overijssel, dat door gewijzigde afspraken in 2025 niet meer nodig is. Voorstel is om dit hiervoor te gebruiken. Beide budgetten dragen bij aan duurzaam digitaal informatiebeheer en een succesvolle implementatie van het nieuwe systeem. Met beide additionele budgetten (€ 66.000 en
€ 60.000) bereiken we een succesvolle implementatie.

Vrijval onvoorzien, voordeel € 50.000 (structureel)
In de afgelopen jaren (2023 en 2024) is geen gebruik gemaakt van de post 'onvoorzien'. In 2025 heeft het college besloten om het organiseren van de financieringstafel voor de Poort van Noord te dekken uit deze post. Voor de rest van het jaar wordt verwacht dat hier geen beroep op wordt gedaan. Bij de PPN is besloten om deze post van het jaar 2026 structureel te laten vervallen.

Herziening personele formatie, voordeel € 365.000 (structureel)
Er heeft een herziening van de formatieve inzet binnen de programma’s Samen Wonen en Samen Leven plaatsgevonden. Een nadere analyse van de personele inzet binnen het team Participatie en het team Ruimtelijke Kwaliteit resulteert in een totale besparing van 4 fte.

Interne doorbelasting overhead, voordeel € 439.000 (incidenteel)
Toerekening van interne kosten aan diverse grote projecten, ten behoeve van de dekking van organisatiebrede overheadkosten

4.3 Belastingen en heffingen

Baten

Forensenbelasting, nadeel € 95.000 (structureel)
GBLT heeft de opbrengst van de forensenbelasting voor 2025 te hoog ingeschat. De inschatting was gebaseerd op het aantal forensenwoningen, maar dit aantal blijkt lager uit te vallen dan eerder was aangenomen. Hierdoor vallen de verwachte inkomsten uit forensenbelasting lager uit dan wat in eerste instantie was begroot.

4.4 Treasury

Baten

Renteopbrengsten, voordeel € 330.000 (incidenteel)
Door het uitstellen van geplande investeringen (o.a. langere aanbestedingsprocedures en levertijden) blijven beschikbare middelen langer op de rekening staan. Dit leidt tot hogere renteopbrengsten dan oorspronkelijk begroot.

Deze pagina is gebouwd op 09/08/2025 15:15:11 met de export van 09/08/2025 15:06:55